Voedingsadvies tijdens je zwangerschap

Gezonde voeding tijdens je zwangerschapAls je zwanger bent of borstvoeding geeft, is het extra belangrijk om gezond, vezelrijk en gevarieerd te eten. Tijdens de zwangerschap gaat je weerstand namelijk omlaag en ben je dus vatbaarder voor allerlei ziektes. Bovendien hebben veel zwangere vrouwen last van een trage stoelgang. Vezelrijk voedsel is de beste medicijn tegen deze zwangerschapsklacht!

Als je het moeilijk vindt om genoeg groenten en fruit te eten, bijvoorbeeld omdat je er misselijk van wordt, slik dan speciale multivitaminetabletten voor zwangere vrouwen, zoals Gravitamon. Neem geen gewoon vitaminepreparaat, want daar zit veel vitamine A in. Vitamine A komt ook voor in lever en in leverproducten en is in principe gezond, maar niet voor zwangere vrouwen. Als je te veel vitamine A binnenkrijgt, kan je ongeboren kindje namelijk een oogbeschadiging krijgen.

De volgende producten kun je beter niet eten en drinken:

  • rauwe melk
  • rauwmelkse kazen
  • rauw of halfrauw vlees
  • alcoholische dranken

Matigen met:

  • zuivelproducten en koffie. Zij verhinderen namelijk de opname van ijzer in je bloed.
  • producten waar vitamine A in zit

Goed doorbakken vlees mag je gerust eten. Dat is rijk aan ijzer en weer erg goed voor jou en je baby.

Eten voor twee:

Natuurlijk hoef je niet voor twee te eten, mooie kreet, maar beslist niet het geval. Ga nu echter ook niet streng lijnen, je zal gewoon dikker worden, je baby moet per slot van rekening ergens blijven nietwaar?

Vitamine C bevordert de opname van ijzer in je bloed. Het kan geen kwaad daar wat extra van te slikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *