Wanneer ga je bijles inschakelen?

Wanneer schakel je bijles in?Ouders met kinderen op de basisschool lopen er vaker tegenaan. Het wil niet helemaal met het leren van hun zoon of dochter. Wat doe je dan? Wanneer schakel je bijles in? En wat mag je van de juf of meester van school verwachten?

 

Ieder kind leert anders

Hoewel leerlijnen zijn vastgelegd in kerndoelen en andere protocollen, leert elk kind anders. Er is geen richtlijn te geven die voor alle kinderen telt.

Je hebt natuurlijk kinderen die wat slimmer zijn en makkelijker mee kunnen komen en er zijn altijd kinderen die achteraan lopen. Maar dat is niet gek. Een doorsneeklas op de basisschool bevat kinderen vanuit alle lagen van de bevolking. Van vmbo en praktijkonderwijs tot en met gymnasium en atheneum. Er zitten advocaten en artsen bij, maar ook loodgieters en kassières.

Daar is niks mis mee. We hebben ze allemaal nodig (vaak loodgieters en kassières nog meer dan doctoren en juristen), maar ze leren niet op hetzelfde niveau.

 

Verschillende leerstijlen

De leerkracht is opgeleid om met die verschillen om te gaan. Hij of zij zal dan ook verschillende leerstijlen toepassen om kinderen mee te laten komen. Er is aandacht voor kinderen die meer aandacht behoeven en er is uitdaging voor kinderen die wat verder zijn.

Deze verschillende leerstijlen halen doorgaans het beste uit elk kind.

Maar het kan zijn dat jouw zoon of dochter niet mee kan komen met de groep. Het kan zijn dat hij of zij uitval vertoont naarmate het moeilijker wordt. Wanneer trek je aan de bel?

 

Initiatief van de leerkracht

Wanneer de leerkracht zich zorgen maakt over het leren van jouw kind, zal hij of zij bij jou aan de bel trekken. Er volgt een gesprek waarin de leerkracht zijn zorg kenbaar maakt. Vaak heeft de leerkracht dan ook een oplossing of een deel van een oplossing, bijvoorbeeld:

  • Extra werk om thuis te oefenen;
  • Bijles en remedial teaching op school;
  • Een klas overdoen.

 

Initiatief van de ouder

Als de ouder het initiatief neemt voor bijles en extra ondersteuning, kan de leerkracht daarin meegaan. Soms regelt de leerkracht dan op verzoek extra oefenwerk, maar soms doet de leerkracht dat niet. Het wordt dan buiten de school gelegd en het is aan ouders om extra ondersteuning te regelen.

Afhankelijk van je wensen en richtlijnen kan het dan handig zijn om bijles in te schakelen.

 

Wanneer schakel je bijles in?

Bijles schakel je in als je vermoedt dat de achterstand groter wordt en niet makkelijk in te halen is. Ook wanneer je van de leerkracht niet de hulp krijgt die je verwachtte, kun je bijles inschakelen. Wil je gericht trainen op belangrijke toetsen, zoals de Cito-toetsen of leerlingvolgsysteemtoetsen? Dan kun je ook bijles overwegen. Er zijn speciale bureaus die zich op deze training richten.

Bijles is in het meest ideale geval van tijdelijke aard. Tot het kind weer bijgespijkerd is duurt de bijles. Zodra dat het geval is, wordt de bijles losgelaten. In enkele gevallen duurt de bijles langer en wordt een leerling door een bijlesdocent de basisschool doorgeholpen. Het is natuurlijk de vraag of dat wenselijk is.

 

Zinvol

De belangrijkste factor om te bepalen of je door moet gaan met bijlessen, is door te kijken of het zinvol is. Steekt een kind er echt iets van op? Gaan de resultaten voor uit? Gebeurt er echter na een tijdje niks, dan is het wellicht zo dat een kind aan het plafond van zijn of haar kunnen zit. Door blijven gaan met extra oefenen kan dan frustratie opwekken en zelfs leiden tot faalangst.

In dat geval is het beter om te accepteren dat een kind het niet helemaal bij kan houden. Het niveau is dan bereikt.

 

Intelligentietest

Twijfel je aan het niveau van je kind? Heb je het idee dat hij of zij er niet alles uithaalt wat erin zit? Dan kan het lonend zijn om een intelligentietest af te nemen. Deze onderzoekt het niveau van het kind en kan jou helpen om de juiste aanpassingen te doen om je kind toch beter te laten leren.

Wanneer je twijfelt kan een intelligentietest zeker de doorslaggevende factor zijn voor je vervolgstappen. Aan zo’n test zitten vaak wel kosten verbonden. In enkele gevallen betaalt de school die kosten, zolang de school het initiatief heeft genomen in het onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *